
Koester uw zorgmedewerkers: kosten vertrek kunnen oplopen tot wel € 41.000
Als gevolg van het hoge personeelstekort zijn HR-afdelingen van zorginstellingen aan de voorkant noodgedwongen gefocust op het werven van nieuw verplegend en verzorgend personeel. Compleet met aanbrengpremies en mooie vooruitzichten. Terwijl aan de achterkant veel huidige medewerkers de organisatie verlaten, vooral omdat ze het gevoel hebben dat ze niet gehoord worden. Een tendens die snel zou moeten keren willen we structureel iets aan het personeelstekort in de zorg doen. Temeer als we bedenken dat met het totale wervingstraject, inclusief opleiden, inwerken en administratie, enorme bedragen gemoeid gaan. Terwijl voor het tevreden stellen en daarmee het behouden van de huidige medewerkers maar een fractie van dat bedrag gemoeid is.
De dag van Porres
3 november is de dag van Martinus van Porres, de beschermheilige van de verpleegkundige. Een dag waarop wij, Porres, stil willen staan bij het enorme belang van verplegend personeel en vooral bij het behoud van deze bevlogen medewerkers. Immers, als ze de organisatie vroegtijdig verlaten, betekent dat een enorme kostenpost. En toch gaat er nu meer aandacht én naar het werven en het verwelkomen van nieuwe medewerkers.
Vertrekkend personeel is kostbaar
Personeel werven betekent geld uitgeven aan professionele vacatures, banenbeurzen, aanbrengpremies, opleidingen en aantrekkelijke extra’s. Daar komen de kosten voor het inwerken nog bovenop. Al met al kan dit bedrag op basis van uitgebreide berekeningen uit verschillende bronnen oplopen tot wel € 41.000. Geld dat zorginstellingen veel beter kunnen steken in het behouden van de huidige goede medewerkers. Want het verloop in de zorg is nog steeds heel hoog. Men kiest vaak voor een functie buiten de zorg in de hoop dat er daar wel naar hun wensen geluisterd wordt. Wensen die juist ook kunnen bijdragen aan een betere werksfeer en daarmee tevreden medewerkers in de zorg.
Luisteren naar de wensen én er wat mee doen
Maar hoe dan het goede personeel te behouden? Dat begint met goed luisteren. Waar zijn ze tevreden over en waar zien ze verbeterpunten. Maar daar blijft het niet bij. Verbeterpunten vragen om handelen. Precies datgene waar het nog te vaak aan schort, weten wij op basis van de 4.500 gesprekken die wij met medewerkers én oud-medewerkers hebben gevoerd. Ook dat het soms om heel simpele verbeterpunten gaat, met wel grote impact. Denk aan het creëren van een veilige parkeerplek voor de nachtverpleging, een kleine aanpassing in een rooster of de mogelijkheid om gezamenlijk verantwoordelijk te worden voor het vervullen van diensten. Het doorvoeren van dergelijke verbeterpunten maakt de organisatie ook aantrekkelijk voor vertrokken medewerkers met ‘opzegspijt’.
Behoud is het betere werven
Natuurlijk zullen er deskundigen zijn die het bedrag van € 41.000 betwisten of op basis van eigen berekeningen veel lager uitkomen. Maar ook dan is het nog steeds een substantieel bedrag. Geld dat met beleid gericht op het behoud van goede medewerkers niet uitgegeven zou hoeven worden. En waarmee de huidige medewerkers langer aan boord blijven en waarmee extra personeel geworven kan worden. In alle opzichten een win-winsituatie. Benieuwd hoe het behoud van personeel in zijn werk gaat? In een call van 30 minuten leggen we je uit hoe.